mišljenja i zapažanja o društvu i životu u Hrvatskoj

photo_2016-02-28_114231_malaPred nekoliko dana stigao mi je prvi račun za grijanje na osnovu podataka s razdjelnika i to upravo u vrijeme kad su opet postali prvorazredna politička tema na nacionalnoj razini.

Moj račun za siječanj 2016. je oko 40% niži od prosjeka iznosa za siječanj kroz protekle 4 godine, što je, obzirom na model izračuna, čak i manje nego što sam mogao očekivati. Zašto je niži? Zato što mi niti jedan radijator nije upaljen. Zašto nije upaljen? Zato što je u stanu oko 22°C, što je sasvim dovoljno za ugodan boravak. Zašto je u stanu 22°C? Postoji više čimbenika. Cijevi vertikala griju i njima ne mogu upravljati. Stan je usred zgrade, okružen s lijeve, desne, gornje i donje strane drugim stanovima – kao i velika većina stanova u mojoj zgradi. Prozori su mi zatvoreni, osim 2-3x dnevno na desetak minuta kad je sve širom otvoreno zbog prozračivanja. Konačno, stanovi u zgradi uglavnom imaju energetski certifikat ne vrhunskog, ali ne ni najgoreg razreda C. To je sve unatoč  drvenoj stolariji koju bi bilo vrijeme malo osvježiti.

Ipak, možda je toplija zima? Slušamo iz godine u godinu kako se obaraju rekordi: “najtoplija godina od mjerenja temperatura”, “najtoplije ljeto”, “najtopliji mjesec”… Razlika u cijeni činila mi se prevelika u odnosu na ranije godine, ali svejedno bi barem dio razlike mogao biti vanjska temperatura pa sam provjerio. Jedini raspoloživi izvor temperaturnih podataka za zadnjih par godina kojeg sam našao je Weatherunderground i ima podatke za zračnu luku Pleso, a prema njihovim podacima, siječanj 2016. bio je jednako hladan kao i 2013. te hladniji od 2014. i 2015. Ako išta, zbog vanjske temperature račun bi mogao biti samo viši od prosjeka, a ne 40% niži.

troškovi grijanja prema temperaturi.png

Narančasta linija pokazuje prosječne temperature za siječanj kroz godine. Trošak grijanja, predstavljen modrim stupcima, obrnut je temperaturi, što se jasno vidi od 2013. do 2015. Međutim, 2016., unatoč niskoj temperaturi, trošak je drastično niži. I to bez ikakvog gubitka ugodnosti stambenog prostora!

S obzirom na to, moglo bi mi samo biti žao što se čekalo apsolutni zadnji zakonom određeni tren s njihovim uvođenjem, kako to kod nas bude običaj. Da smo ih instalirali pred par godina – što bi imalo smisla, jer im je svrha racionalnije korištenje velike količine energije: grijanje je jedan od 3 najvažnija potrošača energije – do sada bi mi sami isplatili svoj trošak ugradnje. Jasno, ne bi svima, jer ne žive svi na isti način i nije svim stanovima jednako (niti bi trebalo biti: zato svaki mora imati svoj energetski certifikat), što me vodi na glavno pitanje.

Debata o razdjelnicima tvrdoglavo je usmjerena samo na jedan, i to, usudio bih se ustvrditi, sporedni učinak – trošak, i to samo za potrošača – a glavnog učinka – smanjenje potrošnje energije – se niti jednom rječju nije spomenulo. Kako je u mojoj zgradi tek krenuo novi obračun, nije za očekivati trenutne promjene obrazaca ponašanja, ali će kroz par mjeseci biti zanimljivo usporediti ukupnu potrošnju energije na razini zgrade. Kako su građani osobito osjetljivi na sve što im se tiče novčanika, a grijanje je obično najskuplja režija, za očekivati je da će se prilagođavati pa očekujem da će stara navada podešavanja ugodne temperature po načelu “svi radijatori upaljeni, pa uz ova 2 otvorena prozora bude ugodno”, zanemarivanje propalih prozora i krajnja nebriga za fasade polako postajati prošlost.

Dodatak: podaci iz veljače

Kao što donji graf jasno prikazuje, podaci iz siječnja nisu bili slučajnost. Veljača je ove godine doduše bila nešto toplija nego proteklih godina, ali je drastično, više od dvostruko jeftinije grijanje. Kad se uračunaju temperaturne razlike kroz godine, ukupna razlika cijene grijanja za siječanj i veljaču zajedno bila je oko 450 kn, što znači da su ta dva mjeseca praktički sami otplatili jedan od mojih razdjelnika. Nije baš da se plaća prema potrošnji (svi radijatori su mi i dalje zatvoreni), ali smo puno bliže tome. Lijepo!

troškovi grijanja prema temperaturi - veljača

Podaci za veljaču kažu da je 2016. bila stupanj toplija od 2014. i 4-5 stupnjeva toplija od ostale dvije godine, ali pad cijene grijanja nije sličan 2014., nego je oko 50% niži!

Leave a Comment

