mišljenja i zapažanja o društvu i životu u Hrvatskoj

Omotnice naše svagdašnje

Omotnice naše svagdašnje

Ako živite u prosječnom kućanstvu, dobivate 4-5 omotnice svaki mjesec od svojim komunalnih službi, banke kod koje imate račun, tele-operatera, elektro-distributera i sl. Iz mjeseca u mjesec dobijam te omotnice, otvaram, fotografiram, spremim fotografije u arhivu i odlažem njihove obavijesti na reciklažu. I moram reći da mi je dosadilo, tim više što mi uglavnom šalju račune na kojima su oni sami masno otisnuli “plaćeno trajnim nalogom” – pa je, dakle, jedina moguća svrha tih papira da se oni pobrinu da ja znam da oni znaju da su mi oni nekada isporučili neke usluge i da sam ih ja nekada platio.

I tako sam stavio pismo na vagu – 10g – i primio se malo osnovnoškolske matematike. Neka su 4 omotnice mjesečno, 12 mjeseci godišnje, 10g po omotnici: to znači da mi godišnje stiže 4 * 12 * 10g ili oko 0.5 kg papira koji je svrhu imao – ako ju je uopće imao – nekoliko sekundi. U Hrvatskoj postoji oko 2.2 milijuna stanova. Pretpostavivši da kroz 2015. godinu npr. pola građana pređe na primanje obavijesti preko Interneta, to bi značilo da bi se svake slijedeće godine proizvodilo, tiskalo, kuvertiralo, distribuiralo i recikliralo 1100000 * 0.5 kg tj. 550 tona papira manje!

Tko ga šalje? Pa popis pošiljatelja je zapravo dosta malen. Vjerojatno svega nekoliko desetaka tvrtki šalje 80% te pošte: 4-5 pružatelja usluge pristupa Internetu, banke, elektro-distributeri, vodovod i lokalne komunalne tvrtke, desetak najvećih gradskih središta. Za sad se s mnogima od njih nije moguće dogovoriti da – kao npr. teleoperateri – obavijesti šalju Internetom. Njima je jednostavnije ništa ne mijenjati, sustav je uhodan itd., ali to ne znači da se ne može promijeniti.

Dakle, 550t papira godišnje koji se neće proizvesti ni potrošiti – cilj vrijedan malo volonterskog aktivističkog angažmana, ili barem slanja e-maila ovim tvrtkama s pitanjem kad će prestati s cirkusom i naučiti koristiti Internet?

Leave a Comment

